Dag 3 – 6: de eerste dagen op het project - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Gerja, Marissa en Mariëtte - WaarBenJij.nu Dag 3 – 6: de eerste dagen op het project - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Gerja, Marissa en Mariëtte - WaarBenJij.nu

Dag 3 – 6: de eerste dagen op het project

Blijf op de hoogte en volg Gerja, Marissa en Mariëtte

14 Juli 2015 | Ghana, Takoradi

Zaterdagmiddag zijn we op bezoek geweest bij de middelbare school van Love. Het was bezoekmiddag en we zijn met de hele familie op pad geweest. Love zit op een kostschool en heeft twee keer per maand een bezoekmiddag. We hebben haar stroopwafels als cadeau gegeven en het was leuk om de familie interacties te zien. Sammy is een grappenmaker en houdt de sfeer er goed in. Zo ging hij een rondje doen en stelde iedereen aan Love voor alsof ze hen nog nooit had gezien. Het was lachen en gieren geblazen.
Toen we terugkwamen op het project hebben we wat rondgelopen en op een gegeven moment kwam Sammy naar ons toe. Mariette had die dag ervoor een kokosnootdrankje gehad en Sammy had hard gelachen, want die dingen groeien bij hem aan de boom en die kon hij ook wel voor een goede prijs verkopen door ze open te maken en er een rietje in te stoppen. Zo kwamen we bij de kokosnootboom terecht en vroegen wij ons – ietwat onnozele Europeanen zonder kennis van kokosnootbomen – af hoe het toch kwam dat onze kokosnoten bruin zijn met haren en die hier groen. Sammy wist ons uit te leggen dat dit kwam - omdat wij ietwat onnozele Europeanen – de opgedroogde kokosnoten opkopen, of ze gewoon nog onrijp naar Europa laten vliegen. In ieder geval moesten wij toch ook echt kokosnoot proeven. Zo gezegd zo gedaan. De kokosnoten werden geslacht en wij hebben heerlijk gegeten en gedronken. Erg lekker spul dat kokosnootsap en -vrucht.
In de avond na het avondeten zijn we naar de dining hall gegaan, waar de meiden zaten. We werden heel hartelijk welkom geheten en hebben met hen gedanst. Zij vonden het geweldig dat we lekker meededen met het schudden van de billen en we hebben gegierd van het lachen. Toen iedereen wat vermoeid werd was het tijd dat wij liedjes leerden, die we de volgende dag ook in de kerkdienst zouden zingen.
Zondagochtend was de kerkdienst, maar aangezien wij niet wisten hoe laat deze begon, was het eens omgekeerde wereld. De obroenies (blanken) waren iets te laat…het begon al om 8.30 uur, maar dat hadden wij niet door. Er werd in de dienst vrolijk op los geswingd en we konden in een persoonlijk woord de groeten vanuit Nederland overbrengen. Voor en tijdens de lunch hebben we met Sammy en Lucy een goed gesprek gehad over het project en de meiden. Er zit nu een nieuwe groep met meiden, want de oude groep is in december afgestudeerd. Op dit moment zijn er nog 8 meiden op het project die allemaal de opleiding tot kapster volgen. Deze week worden er nieuwe meisjes geïnterviewd, zodat deze ook in hun nood kunnen worden voorzien.
We hebben in de middag ook een heel aantal kinderen van het nabij liggende dorpje Mptado gezien (je zou dit dorpje kunnen zien als een wijk in een grote stad, want het hoort nog steeds bij Takoradi). Enkelen van hen hebben hun examen gedaan van de middenbouw van de middelbare school en als ze slagen, dan kunnen ze door naar de bovenbouw (senior high school). De zoon van Sammy, Redeemer, heeft dit examen ook afgelegd. Ze zijn nog in afwachting van de uitslag. We hebben met de kleintjes op de stoep gezeten en ze vonden het heerlijk om tussen ons in te zitten. Degenen die naar school gaan, gefinancierd door de AMS, kregen ook hun financiële bijdrage. Marissa moest van de kinderen mee en ze kwam terug met een op haar rug en velen om haar heen. De kinderen zijn gek met haar. De oudere kinderen waren vooral met elkaar aan het spelen en hadden op een gegeven moment een watergevecht. Toen deze was bedaard hebben ze met z’n allen een zandkasteel gemaakt.
’s Avond hebben we weer heerlijk gerust. Maandagochtend zijn we met Lucy samen op jacht gegaan naar mooie stofjes voor nieuwe Afrikaanse jurken. Na drie winkels waren we eruit en hebben we de allermooiste stofjes weten te bemachtigen. Daarna was het tijd voor het strand. Heerlijk genoten van palmbomen, het geluid van de zee, de zon, het zwembad en een goed boek. Je waant je op de Bahama’s.
Vanochtend heeft Sammy ons voorgesteld aan een van de examinatoren van de kappersopleiding van het district, die ook op ons project de meiden leert. Zo leert ze hen haken en breien, zeep en shampoo maken en ook andere praktische zaken die in een kapsalon nodig zijn. De meiden waren druk aantekeningen aan het maken toen wij kwamen. Salome, een van de oudere reeds afgestudeerde meiden, is ook één van de madames in de kapsolon. Zij leert de meiden schoonheidsspecialistische handelingen, zoals massages en gezichtsbehandelingen. Daarnaast leert ze hen ook decoraties te maken voor feestjes en bruiloften. Dan is er naast Salome nog één andere madame, die zich richt op het kappersvak.
Straks na de lunch gaan we naar de naaister om onze maten op te laten meten en de modellen voor onze nieuwe jurken uit te kiezen. Het verhaal zal dus worden vervolgd.

Groeten uit Ghana!

• 14 Juli 2015 - 16:29

Jeanet En Dik:

Mooi verslag. Jullie zijn leuk en goed bezig. We zijn benieuwd naar de jurken die jullie laten maken.
    Veel plezier verder!

• 14 Juli 2015 - 16:49

Wilma:

Heel mooi om te lezen. Ik zie het voor me allemaal. Heerlijk dat jullie kunnen genieten van de kids, de straatmeisjes en ook van het strand en de prachtige zee.
    Tot het volgende verhaal!

• 14 Juli 2015 - 16:51

Wilma:

oh ja, nog vergeten te zegge: de foto's zijn super, ze spreken voor zich

• 14 Juli 2015 - 17:21

Astrid:

Mooi verhaal en leuk om jullie en het project te zien. Geniet maar lekker, dan genieten wij mee ;-). Liefs As

• 14 Juli 2015 - 17:48

Eddy:

Leuk van die mooie foto's allemaal met ie kokosnoten en die kinderen allemaal. Fijne tijd toegewenst, namens Eddy en de groeten aan Sammy en Lucy en de kinderen.
    Van Eddy

• 14 Juli 2015 - 18:21

Daniël :

Leuke foto,s en ik hoop dat jullie het fijn hebben.
    Dikke kus van Daniël

• 14 Juli 2015 - 18:23

Ruben:

Gaat het goed met jullie.

Hele dikke kus en knuffel van Ruben

• 14 Juli 2015 - 18:25

Ineke:

Mooi verhaal lieve meiden en prachtige foto's. Geniet maar lekker van alles en een knuffel voor iedereen.

• 14 Juli 2015 - 18:27

Joshua:

Kus van Joshua

• 14 Juli 2015 - 18:59

Hetty:

Echt genieten zeg om jullie verhalen te lezen. Ben benieuwd met welke fleurige kleding jullie terug komen

• 14 Juli 2015 - 19:29

Mineke:

Leuk verhaal om te lezen en mooie foto's van mooie mensen!
    Groetjes, Mineke

• 14 Juli 2015 - 20:29

Henk Ineke Maarten Wietske Jelmer Lennard En Nicky:

Wat een leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen.
    Geniet ervan.

• 14 Juli 2015 - 21:54

Elise:

Genieten om het verhaal te lezen en mooie foto's!

• 14 Juli 2015 - 22:43

Jan:

Misschien zijn lege kokosnoten nog bruikbaar als butsmuts voor bromfietsers e.d. Alweer een handeltje..

• 15 Juli 2015 - 06:33

Els:

Heerlijk jullie nieuws te lezen zo vroeg in de morgen.

• 15 Juli 2015 - 08:40

Eric En Krista:

Erg leuk om jullie verhaal te lezen, wat mooie foto's! Erg leuk om die bekende gezichtjes te zien.

• 16 Juli 2015 - 09:30

Henk:

Even een vraag: waarom deden jullie dat rietje in de kokosnootboom? Heeft een kokosnootboom overigens ook een naam? Een andere vraag: hoe kwam het dat jullie te laat waren in de kerkdienst? Luiden ze daar geen klokken? Andere vraag, nu over de stofjes: hebben ze jullie de maat genomen? Doen ze daar ook iets mee?